Търсенето и предлагането са понятия, които стоят зад всички движения на цената в търговията с валута и няма други два икономически индикатори, които измерват по-добре търсенето и предлагането от капиталовите и търговските.
Капиталовите потоци измерват количеството парични средства, като се движат към и извън икономиката, като покупка на акции, облигации и други.
Търговските потоци измерват количеството парични средства, насочени в или извън икономиката, за покупка на стоки и услуги, като автомобили, електроника, професионални услуги и други.
Като парични средства, независимо дали са насочени към инвестиции, към стоки или услуги, търсенето и предлагането се изменят непрекъснато за валутата на дадена икономика. Това се отразява на цената на валутата, която намалява или се увеличава.
В тази част ще научите как следните потоци се отразяват върху търсенето и предлагането:
- Капиталови потоци (Capital flow)
- Търговски потоци (Trade flow)
Капиталови потоци
Паричните потоци преодоляват граници всеки ден в различни количества. Глобализацията улеснява инвеститорите да вложат пари във всяка една икономика по света, независимо от това къде. Инвестициите в акции на Нюйоркската фондова борса (NYSE) или NASDAQ е също толкова лесно, колкото и инвестирането на Лондонската фондова борса (LSE), Франкфуртската фондова борса или пък Токийската фондова борса.
Глобалните инвеститори следят динамичните нива на търсене и предлагане по целия свят. Нека да погледнем как действията на тези инвеститори се отразява върху стойността на валутата.
Тук може да видите типична графика на търсене и предлагане. Търсенето е представено от графиката, която е с отрицателен наклон от ляво на дясно, а предлагането – с положителен наклон. Точката, в която двете линии се пресичат, показва пазарната цена, приета за валутата.
Потокът на капитал от една икономика към друга се отразява върху валутите на тези икономики. Разгледайте как следното може да засегне стойността на валутата:
Как нарастването на търсенето въздейства на валутната стойност?
Нарастването на търсенето на валутата увеличава и нейната стойност. Наблюдавайки графиката на търсене и предлагане, може да видите как търсенето нараства. Кривата на търсенето се премества надясно в графиката. С това изместване точката на пазарната цена се измества все по-нагоре. Това говори, че с нарастване на търсенето получаваме по-висока цена за валутата.
Търсенето на валутата се увеличава, когато инвеститорите преместват парите си от една икономика в друга икономика, представена от разглежданата валута. Като пример, когато инвеститор в Япония иска да закупи облигации в САЩ, е необходимо да обмени своите йени за долари. Това увеличава търсенето на американски долари.
Как нарастващото предлагане влияе на валутната стойност?
Увеличаването на предлагането намалява стойността на съответната валута. Поглеждайки към графиката на търсене и предлагане, може да видим нарастването на предлагането. Кривата на предлагане се измества на дясно. С преместването си в дясната част, точката на пазарната цена се предвижва все по-надолу. Това говори, че едно нарастване на предлагането на дадена валута води до намаляване на нейната цена.
Предлагането на дадена валута се увеличава, когато инвеститорите предвижват своите средства от икономика, представляваща дадената валута, към друга. Като пример, когато инвеститори в Япония искат да закупят американски облигации, трябва да обменят своите йени за долари. Това увеличава предлагането на йени, което намалява цената им.
Как намаляването на търсенето влияе върху валутната стойност?
Намаляването на търсенето на валутата намалява и нейната стойност. Наблюдавайки графиката на търсене и предлагане, може да видите как търсенето намалява. Кривата на търсенето се премества наляво в графиката. С това изместване точката на пазарната цена се измества все по-надолу. Това говори, че с намаляване на търсенето получаваме по-ниска цена за валутата.
Търсенето на валутата намалява, когато инвеститорите спрат да преместват парите си от една икономика в друга икономика, представена от разглежданата валута. Като пример, когато Bank of England (BOE) занижи основния лихвен процент, правителствените облигации стават по-малко атрактивни за чуждите инвеститори, заради по-малкия процент на възвращаемост. Ако чуждите инвеститори не искат да закупят облигации на Обединеното кралство, те нямат и нужда да обменят парите си за британски паундове (GBP). Това намалява търсенето, а от тук и цената на паунда.
Как намаляването на предлагането влияе върху валутната стойност?
Намаляването на предлагането на валутата увеличава нейната стойност. Наблюдавайки графиката на търсене и предлагане, може да видите как предлагането намалява. Кривата на предлагането се премества наляво в графиката. С това изместване точката на пазарната цена се измества все по-нагоре. Това говори, че с намаляване на предлагането получаваме по-висока цена за валутата.
Предлагането на валутата намалява, когато централната банка вземе решение да изтегли пари от обръщение. Като пример, когато Федералният резерв на САЩ увеличи изискванията си за резерва към банките членки, това означава, че те трябва да задържат по-голяма част от средствата си, вместо да ги отпуснат като заеми. Това предизвиква затруднения в корпорациите и частните лица при теглене на кредити, което ефективно намалява парите в обръщение.
Търговски поток
Ако разгледате дрехите, играчките, електрониката, която сте купили през изминалата година, ще отбележите, че голяма част от тях е произведена в чужбина. Глобалната търговия разцъфтява все повече и хипотетично, хапването на банани от Южна Америка в европейска чиния, пред телевизор произведен в Китай, е напълно възможно.
Търговският поток между икономиките засяга цената на валутата. По всяко едно време стоките, услугите и парите се намират в непрекъснато обръщение.
Европейските вносители трябва да обменят пари за да закупят стоки от японските износители, точно както японските вносители обменят пари, за да закупят стоки от Европа. По всяко време вносителите обменят пари, което рефлектира върху търсенето и предлагането на валутите на конкретни две икономики, като по този начин се влияе върху цената на валутата.
Може да видите типична графика на търсене и предлагане. Търсенето е представено от линията с отрицателен наклон, а предлагането, от тази с положителен наклон. Точката, в която линиите се пресичат, представлява пазарната цена на конкретната валута.
Обърнете внимание как всяко от изброените се отразява върху търсенето и предлагането на валутата:
- Увеличаване на търсенето на валута от страна на вносители.
- Увеличаване на предлагането на валута от страна на вносители.
Как увеличеното търсене на валута от страна на вносителите влияе на нейната цена?
Нарастването на търсенето на валутата увеличава и нейната стойност.
Наблюдавайки графиката на търсене и предлагане, може да видите как търсенето нараства. Кривата на търсенето се премества надясно в графиката. С това изместване точката на пазарната цена се измества все по-нагоре. Това говори, че с нарастване на търсенето получаваме по-висока цена за валутата.
Когато вносители от една икономика купуват стоки и услуги на износители от друга икономика, валутата на втората икономика увеличава стойността си. Като пример, когато вносители от САЩ искат да закупят стоки от Япония, трябва да платят за тях в японски йени (JPY). С други думи, американските вносители първо ще купят японски йени, за да могат да се разплатят за съответните стоки. Това увеличава търсенето на японски йени, а от тук и тяхната цена.
Как увеличеното предлагане на валута от страна на вносителите влияе на нейната цена
Нарастването на предлагането на валутата намалява нейната стойност.
Наблюдавайки графиката на търсене и предлагане, може да видите как предлагането нараства. Кривата на предлагане се премества надясно в графиката. С това изместване точката на пазарната цена се измества все по-надолу. Това говори, че с нарастване на предлагането получаваме по-ниска цена за валутата.
Когато вносители от една икономика купуват стоки и услуги на износители от друга икономика, валутата на първата икономика намалява стойността си. Като пример, когато вносители от САЩ искат да закупят стоки от Япония, трябва да платят за тях в японски йени (JPY ). Американските вносители купуват японски йени, като за тях продават долари (USD). Тази продажба увеличава предлагането на американски долари и съответно намалява тяхната цена.
Търговски баланс
Търговският баланс е разликата между износа и вноса на стоки и услуги. Нивото на търговския баланс и промените в износа и вноса са широко отразени в международните валутни пазари.
Търговският баланс е основен индикатор в движението на тренда. Извън това, количеството на вноса и износа са важни показатели за цялостната икономическа активност в стопанството.
Интересно е да се проучи растежът на тренда, отделно за вноса и износа. Тенденциите в областта на износа се отразяват на конкурентните качества на страната в международен план. Вносът се отразява върху вътрешната икономическа активност.
Типично, нация, която поддържа търговски дефицит, би имала и по-слаба валута. Все пак това може да бъде компенсирано от стабилен финансово-инвестиционен поток за продължителен времеви период.